طراحی کمپین های تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی یا پویش تبلیغاتی در مدیریت تبلیغات به مجموعه عملیات برنامه‌ریزی شده برای تبلیغ کردن یک مؤسسه یا کالاهای آن می‌گویند.کارزار تبلیغاتی توسط یک دفتر تبلیغاتی (یا یک شخص یا گروه که وظایف دفتر تبلیغاتی را انجام می‌دهد) تدوین و اجرا می‌شود و در واقع، سازمان بندی داخلی دفتر تبلیغاتی برای اجرای برنامه تبلیغاتی است. کارزارهای تبلیغاتی به صورت ماهانه، فصلی، سالیانه یا مقطعی توسط تبلیغاتچی‌ها، مدیران تبلیغات یا شرکت‌ها و آژانسهای تبلیغاتی اجرا می‌گردد.

در اجرای یک کارزار تبلیغاتی کلیه پیامها با یک مسیر خاص شروع می‌شوند و با ابزاری متفاوت روایت همان مطلب هستند و تا انتهای کمپین تنها بر روی همان شعار اولیه تأکید دارند.

کمپین تبلیغاتی یک دانش روز و توانایی تشخیص اهداف و ویژگی های یک کمپین ( اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و… ) برای فعالان حوزه رسانه و کسب و کار بسیار ضروری است. بعد از تسلط به مفاهیم اولیه به مرور و آهسته آهسته میتوانیم به طراحی یک کمپین فکر کنیم.

کمپین تبلیغاتی به معنای استفاده از کانال های مختلف برای رساندن پیام تبلیغاتی است. یک پیام یکسان با تمی مشترک از طریق رسانه ها و بسترهای مختلف، که در برخی مواقع ثابت هستند، به اشتراک گذاشته می شود. چارچوب زمانی کمپین های تبلیغاتی عموما ثابت بوده و به دقت تعریف می شوند.

کمپین های بازاریابی به صاحبان کسب و کار و تیم هایشان کمک می کنند تا بهترین استراتژی های ترفیع را برای محصولات و خدمات شرکت مشخص کنند. چه پیشنهاد محصولات یا خدمات جدید بدهید، یا برنامه ای برای ترفیع محصولات خود از طریق آنلاین یا آفلاین داشته باشید، کمپین بازاریابی می تواند شما را از طریق فرآیندهای تعریف شده هدایت کند.

کمپین تبلیغاتی
کمپین تبلیغاتی

روش‌ها

هر برنامه تبلیغاتی بسته به اوضاع و نوع بازار و مخاطبان تبلیغات ممکن است به روش مخصوص به خود انجام شود. اما به‌طور کلی، براساس الگو سازی سیستمی و تعریف دفتر تبلیغاتی، در همه برنامه تبلیغاتی‌ها مراحل کم وبیش مشابهی طی می‌شوند که عبارتند از:

  1. ارزیابی «بازار» که در آن مشخص می‌شود بازار یا مشتریان کالای عرضه شدنی چه خصوصیاتی دارد، عکس‌العمل رقبای تبلیغاتی با مشاهده و آگاهی از برنامه تبلیغاتی چگونه پیش‌بینی می‌شود، «سهم از بازار» فعلی آگهی دهنده چقدر است و چه عواملی را می‌توان به عنوان عوامل بزرگ و کوچک فهرست کرد که در تعیین استراتژی ارزیابی بازار کاربرد داشته باشد، نیز ممکن است از آمارهای موسسات پژوهشی تبلیغات استفاده شود.
  2. تعیین «هدفهای تبلیغات» که در آن وظایف هر یک از قسمت‌های «دفتر تبلیغاتی» طرح‌ریزی می‌شود، مثلاً «سهم از بازار» مطلوب و مورد درخواست آگهی دهنده چقدر است؟
  3. محاسبات و تعیین «بودجه تبلیغات» که در آن، با توجه به مراحل قبلی تعیین می‌گردد که چه بودجه‌ای برای تبلیغات، بازدهی بیشینه ایجاد می‌کند، مثلاً مراجعه به در منزل مشتریان، تقریباً به بودجه‌ای نیاز ندارد، اما تبلیغات در تلویزیون بسیار گران است.
  4. طرح‌ریزی «گروه خلاقیت» که شامل تدوین برنامه برای کار گروه خلاقیت است، مهم‌ترین اشتباه‌ها در این مرحله انجام می‌شود و اشتباه در این مرحله ممکن است منجر به بدهکار شدن و ورشکست شدن گردد.
  5. ” طرح‌ریزی رسانه هاً یا انتخاب رسانه. در این مرحله به دقت مشخص می‌شود که با توجه به داده‌های چهار مرحله قبل، از چه رسانه‌هایی و چه مقدار «فضا» و «زمان»، و چند نوبت تکرار باید استفاده شود.
  6. طرح‌ریزی گروه «طراحی نسخه» در این مرحله، شرح وظایف و برنامه کار طراحان هنری نسخه تعیین می‌گردد.
  7. آزمایش و بازبینی پیش از انتشار نسخه. در این مرحله از شیوه‌های مختلف «نظرسنجی» استفاده می‌شود. تا مشخص گردد که آیا از نسخه‌ها استقبال خواهد شد؟ و استقبال چگونه خواهد بود؟ همچنین در این مرحله، ممکن است برخی از امور به مراحل قبلی بازگردانده و از نو اجرا شوند.
  8. طرح‌ریزی برای «گروه تولید» در این مرحله، نسخه‌ها و دستورالعمل‌ها، به گروه تولید داده می‌شود تا متون چاپ، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، آگهی‌های خیابانی، آگهی‌های پستی و غیره تولید یا به اجرا گذاشته شوند. ممکن است امور اجرایی ای مرحله خارج از مؤسسه انجام شود که احتمالاً هیچ تخصصی در تبلیغات ندارند.
  9. پس از اجرای مراحل قبلی، کار به پاین نمی‌رسد و بسته بو نوع قرارداد برای برنامه تبلیغاتی ممکن است اموری همچون نظارت، تصحیح خطاها، گسترش دادن برنامه تبلیغاتی مقابله با برنامه تبلیغاتی رقبای تازه، و غیره انجام شود، نگاه کنید به پژوهش تبلیغات.

در کلیه مراحل برنامه تبلیغاتی یک گروه به نام گروه هماهنگی، امور مربوط به مدیریت کلی و هماهنگ سازی گروه‌های مختلف را به عهده دارد. همچنین، گروه یا شخصی، امور پاسخگویی به ارباب رجوع را به عهده دارد که ممکن است در کار گروه‌های دیگر نیز تأثیر داشته باشد.

شاید یکی از علتهای اصلی موفق نبودن در کارزارهای تبلیغاتی عدم راه اندازی درست کمپینهای تبلیغاتی است این کمیپن‌ها می‌تواند در شبکه‌های مجازی پر طرفدار و با شناسایی جامعه هدف صورت پذیرد.

برای گرفتن نتیجه بهتر از هزینه ایی که برای تبلیغات خود میکنید، می توانید با متخصصان ما به صورت رایگان مشاوره نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *