فهرست محتوا

انواع تبلیغات

در دنیای پررونق امروزی، تبلیغات به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه و شناخته شدن کسب و کارها، نقش بسزایی را ایفا می‌کند.
تبلیغات یعنی به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد محصولات و خدمات خود، تا بازار هدف را به طور بهتری متوجه برند کند و  مخاطب ارتباط موثرتری را با برند تجربه کند.
با توسعه فناوری و گسترش اینترنت،انواع تبلیغات نیز از روش‌های سنتی مانند  تبلیغات چاپی که شامل بروشور، بنر و…. می باشد؛ به شیوه‌های دیجیتالی تغییر کرده و امروزه در عصر معاصر به ویژه در دنیای دیجیتال، نقش بیشتری در توسعه کسب و کارها ایفا می‌کند.

دلایل استفاده از انواع تبلیغات برای توسعه کسب و کار

تاثیرگذاری تبلیغات بر رشد و ارتقاء برند از اهمیت بالایی برخوردار است. تبلیغات می‌تواند به چندین شکل تاثیر بگذارد:

  1. افزایش شناخت برند (Brand Awareness): تبلیغات باعث افزایش شناخت و آگاهی مخاطبان درباره وجود برند و محصولات یا خدمات آن می‌شود. این شناخت اولیه می‌تواند گام اول برای تشویق مخاطبان به ارتباط بیشتر با برند باشد.

انواع تبلیغات

  1. تشدید نگرش و اعتقادات (Attitude Reinforcement): تبلیغات ممکن است اطلاعات و دلایلی را که باعث تشدید نگرش و اعتقادات مثبت نسبت به برند هستند، ارائه دهد. این ارتقاء در نگرش‌ها باعث تقویت ارتباطات مثبت مخاطبان با برند می‌شود.
  2. تحریک خرید (Purchase Intent): انواع تبلیغات می‌توانند تحریک‌کننده باشند و تاثیر مستقیم بر انگیزه مخاطبان برای خرید داشته باشند. این از طریق تخفیف‌ها، تخصصی بودن محصول یا خدمات، یا ارائه حل مشکلات مشخص ایجاد می‌شود.
  3. تعیین وضعیت برند (Brand Positioning): تبلیغات به برند کمک می‌کنند تا وضعیت و موقعیت مطلوبی در ذهن مخاطبان ایجاد یا تعیین کند. این امر از اهمیت زیادی برای مقایسه و محبوبیت در میان رقبا است.
  4. پویش و افزایش تعاملات (Engagement and Interaction): تبلیغات تعاملی مانند تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند باعث افزایش تعاملات و ارتباطات بین برند و مخاطبان شده و ارتقاء تجربه مشتریان را فراهم آورند.
  5. گسترش بازار و توسعه مشتریان (Market Expansion and Customer Acquisition): تبلیغات این امکان را فراهم می‌آورد که به بازارهای جدید و گروه‌های مشتریان جدید وارد شوید و تعداد مشتریان خود را افزایش دهید.
  6. تثبیت و وفاداری مشتریان (Customer Retention and Loyalty): ارتقاء تجربه مشتری و ارائه پیام‌های مخصوص به مشتریان فعلی با تبلیغات، باعث می‌شود تا مشتریان احساس وفاداری به برند کنند و از ادامه ارتباط با آن لذت ببرند.
  7. تأثیر بر تصمیم‌گیری (Influence on Decision Making): تبلیغات می‌توانند تأثیر مستقیم بر فرآیند تصمیم‌گیری مخاطبان در خرید داشته باشند و آنها را به انجام خرید ترغیب کنند.

 

انواع تبلیغات

با استراتژی مناسب در زمینه تبلیغات، برند شما می‌تواند به رشد قابل توجهی دست یابد و مخاطبان جدید جذب کند همچنین با توجه به تأثیر مستقیمی که تبلیغات بر تصمیم‌گیری مشتریان دارد، می‌تواند به افزایش فروش و ارزش افزوده برای برند شما منجر شود.

انواع تبلیغات

تبلیغات به دو دسته چاپی و اینترنتی تقسیم می‌شوند. در زیر به هر دو دسته و مثال‌هایی از هر یک اشاره می‌کنم:

تبلیغات چاپی:

  1. تبلیغات در روزنامه‌ها: تبلیغات در صفحات روزنامه‌ها به عنوان یکی از روش‌های سنتی تبلیغات محسوب می‌شود. به عنوان مثال، تبلیغات محصولات الکترونیکی در روزنامه‌های مختلف.
  2. تبلیغات در مجلات: مجلات تخصصی و عمومی مکان‌های خوبی برای تبلیغات محصولات و خدمات مختلف هستند. به عنوان مثال، تبلیغات لباس در مجلات مد.
  3. تبلیغات بیلبورد و پوستر: تبلیغات بیلبورد و پوستر در مکان‌های عمومی مثل خیابان‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و ایستگاه‌های قطار استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، تبلیغات محصولات غذایی روی بیلبوردها.

انواع تبلیغات

  1. تبلیغات در کارت ویزیت و فولدر: کارت ویزیت و فولدرها به عنوان وسیله‌های تبلیغاتی برای کسب‌وکارهای محلی و کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  2. تبلیغات در تعاملات مستقیم (Direct Mail Advertising): این نوع تبلیغات شامل ارسال پستی متن و پیام‌های تبلیغاتی به خانه‌های مخاطبان است.

تبلیغات اینترنتی:

  1. تبلیغات در وب‌سایت‌ها (Display Advertising): تبلیغات در قالب بنرها، تصاویر و ویدیوها در وب‌سایت‌ها قرار می‌گیرند. مثال: تبلیغات Google AdWords.
  2. تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی (Social Media Advertising): تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، اینستاگرام و توییتر انجام می‌شود. مثال: تبلیغات تحت عنوان “تبلیغات فیسبوکی”.
  3. تبلیغات در موتورهای جستجو (Search Engine Advertising): تبلیغات در موتورهای جستجو مثل Google با استفاده از کلمات کلیدی و تبلیغات ترکیبی انجام می‌شود. مثال: تبلیغات Google AdWords.
  4. تبلیغات ویدیویی (Video Advertising): تبلیغات تحت عنوان تبلیغات ویدیویی شامل ویدیوهای تبلیغاتی در سایت‌ها و پلتفرم‌های اشتراک ویدیو مثل YouTube است.
  5. تبلیغات نمایشی محتوا (Native Advertising): تبلیغات نمایشی محتوا به طور جذابی در محتوای وب‌سایت‌ها یا رسانه‌های دیجیتالی وارد می‌شود.
  6. تبلیغات ایمیل (Email Advertising): تبلیغات ایمیل شامل ارسال پیام‌های تبلیغاتی به ایمیل‌های مخاطبان است.
  7. تبلیغات تحت محتوا (Content Advertising): تبلیغات تحت محتوا شامل تبلیغات در میان محتوای مقالات و وبلاگ‌ها می‌شود.
  8. تبلیغات موبایل (Mobile Advertising): تبلیغات برای دستگاه های تلفن همراه

به طور کلی، هر نوع تبلیغات مزایا و معایب خود را نیز دارد و باید بر اساس هدف و مخاطب مورد نظر از مناسب‌ترین نوع تبلیغات استفاده کرد. در زیر به مزایا و معایب اصلی هر دو دسته از تبلیغات اشاره می‌کنم:

تبلیغات چاپی:

مزایا:

  1. قابل لمس و ملموس: تبلیغات چاپی می‌توانند قابل لمس و ملموس باشند و این امر می‌تواند به خصوصیت بیشتر تجربه مخاطب افزوده شود.
  2. ماندگاری بالا: مواد چاپی می‌توانند ماندگاری بالایی داشته باشند و به عنوان یک منبع اطلاعات مفید برای مخاطبان در طولانی مدت عمل کنند.
  3. مخاطبان محلی: تبلیغات چاپی به ویژه برای کسب‌وکارهای محلی و کوچک به عنوان یک وسیله موثر برای جلب مخاطبان محلی مطرح هستند.

معایب:

  1. هزینه بالا: تبلیغات چاپی ممکن است هزینه‌بر باشند، از جمله هزینه‌های چاپ، توزیع و مدیریت.
  2. محدودیت در تنظیم و به‌روزرسانی: به‌روزرسانی تبلیغات چاپی نسبت به تبلیغات دیجیتالی محدودتر است و نیاز به زمان بیشتری دارد.
  3. کمتر قابل اندازه‌گیری: میزان موفقیت تبلیغات چاپی و اندازه‌گیری اثرات آن نسبت به تبلیغات دیجیتالی معمولاً کمتر قابل اندازه‌گیری است.

تبلیغات اینترنتی:

مزایا:

  1. هدف‌گذاری دقیق: تبلیغات اینترنتی امکان هدف‌گذاری دقیق به افراد مختلف را فراهم می‌کنند، این به کاهش هدر رفتن بودجه تبلیغاتی کمک می‌کند.
  2. اندازه‌گیری تأثیرات: این نوع تبلیغات قابلیت اندازه‌گیری دقیق تأثیرات و بازدهی تبلیغات را فراهم می‌کند و این امکان را می‌دهد تا به سرعت به بهبود استراتژی‌های تبلیغاتی پرداخته شود.
  3. هزینه کمتر: تبلیغات اینترنتی معمولاً هزینه کمتری دارند نسبت به تبلیغات چاپی و به طور مداوم قابل به‌روزرسانی هستند.

معایب:

  1. پنهانی ممکن: مخاطبان ممکن است تبلیغات اینترنتی را پنهان کنند یا از آن‌ها گذر کنند.
  2. اشباع تبلیغات: رقابت در تبلیغات اینترنتی بسیار بالاست و این ممکن است منجر به اشباع تبلیغاتی شود.
  3. خشک شدن سریع: تبلیغات اینترنتی اغلب موقت هستند و ممکن است بلافاصله بعد از پایان کمپین فراموش شوند.
  4. بهره‌وری ممکن است کاهش یابد: به عنوان یک روش تبلیغاتی آنلاین، بهره‌وری ممکن است برای بعضی کسب‌وکارها کاهش یابد.

همچنین، برای انتخاب نوع تبلیغات مناسب، باید با توجه به هدف، مخاطبان و بودجه‌تان اقدام کنید و از ترکیب مختلف این نوع‌ها برای بهترین نتیجه استفاده کنید

4 دیدگاه در انواع تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *