(UI) چیست ؟

(UI) یا رابط کاربری، همان بخشی از یک برنامه یا وب‌سایت است که شما با آن در ارتباط هستید. به عبارت دیگر، این شامل دکمه‌ها، منوها، فرم‌ها و سایر المان‌های گرافیکی است. به طور مثال فرض کنید یک اپلیکیشن موبایل دارید. دکمه‌ها، آیکن‌ها و ترتیب منوها که باعث شناخت آسان و سریع اجزا مختلف برنامه می‌شوند، همه جزء (UI) هستند.

(UX) چیست ؟

(UX) یا تجربه کاربری، کل تجربه کاربر از استفاده از یک محصول را شامل می‌شود. این شامل تمام جوانب احساسی، شناختی و تعاملی که کاربر در ارتباط با محصول دارد است. در ادامه مثال اپلیکیشن موبایل، (UX) شامل احساسی است که کاربر در هنگام استفاده از برنامه دارد. اگر فرآیند ثبت‌نام یا پرداخت سریع و آسان باشد، احتمالاً کاربر از تجربه خوبی برخوردار خواهد بود.

در کل، (UI) به زیبایی و طراحی گرافیکی محصول می‌پردازد تا کاربران بتوانند به راحتی با آن تعامل کنند، در حالی که (UX) تجربه کاربر را از زاویه دیگری نگاه می‌کند و سعی دارد تا اطمینان حاصل کند که کاربران از استفاده خود لذت ببرند و نیازهایشان برآورده شوند.

کاربرد های (UI):

1. سهولت در استفاده: (UI) طراحی شده به گونه‌ای که کاربران بتوانند به سرعت و با سهولت به اطلاعات و خدمات دسترسی پیدا کنند.

سهولت در استفاده
سهولت در استفاده

2. آشنایی و شناخت: یک (UI) خوب باعث ایجاد آشنایی و شناخت در میان کاربران می‌شود. این شامل استفاده از آیکن‌ها، رنگ‌ها و فونت‌های قابل خواندن است.

3. تجربه کاربری جذاب: (UI) جلب توجه کاربران را با استفاده از طراحی‌های زیبا و متنوع بهبود می‌بخشد.

کاربرد های (UX):

1. تحلیل نیازهای کاربران: (UX) به تحلیل نیازها و خواسته‌های واقعی کاربران می‌پردازد و سعی در ایجاد محصولاتی دارد که به درستی به این نیازها پاسخ دهند.

2. افزایش رضایت: به وسیله بهبود فرآیندها و جلب توجه به جزئیات، (UX) به افزایش رضایت و پایبندی کاربران به محصول کمک می‌کند.

افزایش رضایت
افزایش رضایت

3. تجربه یکپارچه: (UX) به ایجاد یک تجربه یکپارچه از محصول در طول زمان می‌پردازد، تا کاربران احساس کنند که در تمام مراحل استفاده از محصول با یک تجربه هماهنگ و ارتباط مستقیم روبرو هستند.

ویژگی های (UI):

1. اصل سادگی و آشنا بودن: طراحی (UI) باید ساده و قابل درک باشد تا کاربران بتوانند به راحتی با آن تعامل کنند و فرآیندها را درک کنند.

استفاده از الگوها و المان‌های طراحی استاندارد که کاربران با آنها آشنا هستند. این کمک می‌کند که کاربران به سرعت با رابط کاربری جدید آشنا شوند.

2. سهولت دسترسی: اطمینان از اینکه رابط کاربری به راحتی توسط تمام افراد، از جمله افراد با محدودیت‌های جسمی یا حسی، قابل دسترسی است.

3. جذابیت: استفاده از طراحی گرافیکی جذاب و زیبا برای جلب توجه کاربران و افزایش نشاط آن‌ها در تعامل با محصول.

4. یکنواختی: استفاده از یکپارچگی در المان‌ها و استایل‌های ظاهری در تمام صفحات و بخش‌های مختلف محصول.

ویژگی های (UX):

1. تحلیل نیازها: انجام تحقیقات و مطالعات برای درک نیازها و خواسته‌های واقعی کاربران و بهینه‌سازی محصول بر اساس آنها.

2. یکپارچگی: ایجاد یک تجربه یکپارچه و هماهنگ از ابتدا تا انتها، به‌طوری‌که تمام فرآیندها به یکدیگر مرتبط باشند.

3. ارتباط: ایجاد تجربه‌های جذاب و پرمحتوا که باعث افزایش مشارکت و تعامل کاربر با محصول می‌شود. ایجاد تجربه ملموس و حس‌پذیر برای کاربران تا ارتباط عاطفی و عمیق‌تری با محصول برقرار شود.

4. آزمون و بهبود: انجام آزمایش‌ها و دریافت بازخوردهای کاربران برای بهبود مستمر و بهینه‌سازی محصول.

آزمون و بهبود
آزمون و بهبود

5. محتوا و نظم: ارائه محتواهای مفید و ساختاردهی به گونه‌ای که کاربران به راحتی بتوانند اطلاعات موردنیاز خود را پیدا کنند.

تاثیرات (UI) بر سایت:

1. سهولت استفاده: یک (UI) خوب می‌تواند به کاربران کمک کند تا به راحتی و سریع به اطلاعات دسترسی پیدا کنند و عملیات موردنظر خود را انجام دهند.

2. تجربه بصری: طراحی گرافیکی جذاب و مرتبط با محتوا، تاثیر مستقیمی بر جلب توجه کاربران دارد و ممکن است باعث افزایش مدت زمان بازدید آن‌ها شود.

استفاده از المان‌ها و الگوهای طراحی مألوف به کاربران کمک می‌کند تا سریعاً با ساختار وب‌سایت آشنا شوند.

3. پاسخگویی: یک (UI) مناسب باید به اندازه کافی پاسخگویی و سریع باشد تا اطلاعات به درستی برای کاربران در هر دستگاه و سایز صفحه نمایش ارائه شود.

تاثیرات (UX) بر سایت:

1. رضایت کاربری: ترکیبی از طراحی (UI) و تجربه کاربری (UX) منجر به افزایش رضایت کاربران می‌شود که به دنبال افزایش بازدیدها، مدت زمان بازدید و بازگشت کاربران ممکن است باشد.

2. کاهش نرخ خروج: (UX) مناسب باعث کاهش نرخ خروج از سایت می‌شود چرا که کاربران احساس راحتی و رضایت در تعامل با سایت دارند.

3. افزایش تبدیل: تجربه کاربری بهینه شده منجر به افزایش احتمال تبدیل کاربران به مشتریان می‌شود.

 

افزایش تبدیل
افزایش تبدیل

4. وفاداری کاربران: تجربه کاربری مثبت باعث می‌شود که کاربران به طور مداوم از سایت استفاده کنند و وفاداری به محصول یا خدمات شما افزایش یابد.

5. پشتیبانی از دستگاه‌های مختلف: یک (UX) خوب اطمینان می‌دهد که سایت به درستی روی دستگاه‌های مختلف (موبایل، تبلت، کامپیوتر) نمایش داده شود.

جهت مشاوره رایگان می توانید با متخصصان ما در دپارتمان عکاسی کانون تبلیغانی وریا تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *