اصول و نکات مهم در عکاسی تبلیغاتی

هدف از عکاسی تبلیغاتی نشان دادن تمامی نقات قوت یک محصول با جزییات آن به همراه زیبایی هرچه بیشتر است و هنر یک عکاس صنعتی حرفه ایی این است که تمام زیبیی محصول و ظرافت آن را با جزییات به مخاطب نشان دهد که بیننده با اولین نگاه مجذوب عکس شده و با دقت به عکس بتواند تمام جزییات را ببنید و انتخاب دقیق تری نصبت به محصول مورد نظر داشته باشد. در عکاسی تبلیغاتی، عکاس محصول را در فضایی جذاب و گیرا قرار داده و سعی می کند مشتری را ترغیب کند که خود را در آن فضا تجسم کرده و او را تشویق به خرید محصول کند. در عکس های تبلیغاتی حتی از حضور ستارگان محبوب سینما، تلویزیون، ورزش، و … نیز استفاده می شود تا هواداران آن فرد که بخش بزرگی از بازار را تشکیل می دهند را به خرید محصولات شرکت ترغیب کند.

اما هدف از عکاسی تبلیغاتی تنها معرفی کالا نیست بلکه تشویق و ترغیب مشتری به خرید کالا با‌ راه‌ و ‌روشی‌ متفاوت است. یکی از اساسی ترین کاربرد های عکس های صنعتی و تبلیغاتی را می توان در طراحی کاتالوگ و بروشور و سایر اوراق شرکت ها و همچنین در فروش اینترنتی محصولات دانست. اما برای رسیدن به هدف بزرگ و حیاتی عکاسی تبلیغاتی، عکاس باید نکات بسیار کلیدی و مهمی را رعایت کرده تا به نتیجه غایی آن که فروش محصول می باشد دست یابد. بنابراین عکاس لازم است به موارد ذیل توجه بسیاری نموده و آنرا در فرآیند عکاسی اجرا کند:

1. دقت در جزییات:

هر عکس تبلیغاتی به مانند یک داستان است. کوچک ‌ترین جزئیات در تصویر می‌تواند بر نظر مشتری تأثیر بگذارد. بنا‌براین در عکاسی تبلیغاتی بیش از هر مؤلفه دیگری باید بر روی جزییات تاکید داشت.

2. رنگ یکی از مهم‌ ترین شاخص ها

یک رنگ به‌خصوص به‌ تنهایی می‌تواند هارمونی جذابی را به تصویر ببخشد. اغلب شرکت ها دارای یک رنگ یا رنگ ‌های اختصاصی هستند و لوگوی خود را با ترکیبی از همان رنگ طراحی می کنند. استفاده از همین رنگ ‌ها در عکس تبلیغاتی نیز بسیار اهمیت دارد.

3. اهمیت 90 درصدی نورپردازی

از مهم‌ترین نکته‌ ها که در عکاسی تبلیغاتی باید به آن توجه داشت، نورپردازی است. عکاس با تعیین موقعیت و کیفیت نور‌ها و توجه به نوع محصول می‌تواند به نورپردازی مورد نظر خود برسد.

4. تجهیزات حرفه ای

در عکاسی تبلیغاتی به همراه داشتن یک سری تجهیزات کاملاً ضروری به نظر می‌رسد از جمله لنز ماکرو مهمترین ابزاری است که هر عکاس تبلیغاتی باید در اختیار داشته باشد. استفاده از فیلتر پولاریزه نیز می تواند بازتاب‌ های ناخواسته از سطح محصول را تا حدودی کنترل کند. همچنین با توجه به اینکه معمولاً در نورپردازی تبلیغاتی، نور نرم بیشتر به کار می‌آید باید از سافت‌ باکس استفاده گردد.